Oglasno sporočilo

Izzivi spreminjajočega se konkurenčnega okolja za plačila manjših vrednosti

Čas branja: 5 min
23.05.2019  02:02
Potrošniki in prodajalci imajo na voljo večjo izbiro načinov plačevanja.
Izzivi spreminjajočega se konkurenčnega okolja za plačila manjših vrednosti

Konkurenčno okolje za plačila manjših vrednosti v Evropi je priča precejšnjim pretresom, ki so posledica tehnoloških in zakonodajnih sprememb, nenazadnje tudi nedavne posodobitve direktive o plačilnih storitvah (PSD2).

Običajno so se plačila manjših vrednosti izvajala v trgovinah in so bila omejena na gotovino, čeke ali kartice, s katerimi upravljajo domači ali mednarodni plačilni sistemi. Vendar pa spremembe na trgu drastično znižujejo vstopne ovire in potrošnikom omogočajo nove načine plačevanja. V okviru teh sprememb se včasih postavlja vprašanje, ali bo to novo okolje rodilo novega evropskega »plačilnega šampiona«, ki bo ponudil alternativo že uveljavljenim akterjem.

Novi načini plačevanja

Vsekakor smo bili v zadnjem desetletju priča uspešnemu vstopu raznovrstnih novih igralcev na trg plačil, ki so razvili svoje sisteme plačilnih rešitev. Večina uporabnikov ima dandanes tako dostop do različnih načinov plačevanja, ki presegajo tradicionalne plačilne kartice, gotovino ali čeke, kot so na primer debetne kartice, ki omogočajo dostop do različnih sistemov za izvedbo transakcij (co-badged), digitalne denarnice in nove plačilne metode – mobilne aplikacije, tehnologija NFC ali QR – ki omogočajo (pogosto takojšnja) plačila neposredno iz bančnih računov.

Ena od vstopnih točk za nove načine plačevanja so trgovci z veliko strankami na trgih izven matičnega trga potrošnika. Trgovci, kot je Amazon, so svoje številne kupce uspešno uporabili pri vpeljavi novih storitev digitalne denarnice za spletna plačila. Proizvajalci mobilnih telefonov, kot sta Apple in Samsung, so medtem predstavili tehnologije, ki omogočajo plačila v trgovinah z uporabo njihovih naprav. Poleg tega pa so se pojavili tudi različni ponudniki, ki so na trg plačil uspešno vstopili s pomočjo tehničnih inovacij in brez že obstoječe baze potrošnikov. Primera slednjih predstavljata PayPal in Klarna, ki omogočata privlačno priročnost plačil za potrošnike in tako, posredno, tudi za trgovce.

Tehnologija prav tako omogoča, da uporaba medbančne infrastrukture ni več omejena izključno na banke, kar pomeni, da za omogočanje plačilnih storitev ponudniku ni potrebno izgraditi lastne plačilne infrastrukture. Med prvimi novimi ponudniki na trgu, ki so medbančno infrastrukturo ponudili za e-trgovinske transakcije, sta bila Sofort in Trustly.

Spremembe PSD2 so še dodatno olajšale uporabo teh novih poslovnih modelov in ustvarile tržišče plačil, ki je enakopravno za vse, ter omogočile uveljavitev novih ponudnikov. PayPal se tako trenutno uporablja v več kot 50 odstotkih e-trgovinskih transakcij v Nemčiji, iDEAL obvladuje 56 odstotni delež takih transakcij na Nizozemskem, Klarna pa v severni Evropi v povprečju dosega 10 odstotni delež na področju teh transakcij. Ti trendi pa niso omejeni le na e-trgovanje. Vse večja uporaba pametnih telefonov ponuja dodatne možnosti na prodajnem mestu, kot so NFC in QR kode.

Nekateri trgovci na drobno so način dostave integrirali z metodo plačevanja ter tako zabrisali nekoč jasne meje med spletnimi plačili in plačili v trgovini. Aplikacija Uber se lahko na primer uporabi tako za naročilo taksi službe kot za plačilo izvedene storitve.

Spreminjanje tržne dinamike plačil

Nove alternative pomenijo, da imajo potrošniki in prodajalci na drobno sedaj istočasno na voljo večje število načinov plačevanja. To pomeni porast konkurence med ponudniki plačilnih storitev pri bojevanju za način plačevanja, ki ga bo potrošnik izbral na plačilnem mestu, tako v trgovini kot na spletu.

Ta razvoj je pomemben za tržno dinamiko, saj pomeni, da veliko število strank ne pomeni več zadostnega pogoja za zagotavljanje tržnega uspeha ponudnika plačilnih storitev; kupci lahko uporabijo več različnih načinov plačevanja na plačilnem mestu, trgovci na drobno pa imajo na voljo alternativne načine za doseganje teh strank.

Ponudniki plačilnih storitev tako tekmujejo za naklonjenost potrošnikov s ponujanjem čim bolj priročnih plačilnih storitev. Za plačila na prodajnih točkah v trgovinah to pomeni uporabo brezkontaktne ali NFC tehnologije ali specifične popuste za trgovce; za spletne transakcije pa to pomeni, da lahko potrošniki za bolj priročno plačevanje uporabijo uporabniško ime in geslo ter (v bližnji prihodnosti) biometrično tehnologijo.

Več različnih opcij plačevanja dodatno pomeni, da začenjajo digitalne denarnice igrati bistveno vlogo pri plačevanju. Digitalne denarnice lahko uporabo relativno nezahtevnih načinov plačil, kot so plačila s kreditno ali debetno kartico, združijo z udobjem in zaščito potrošnikov. Te denarnice obenem ne tekmujejo le z ostalimi načini plačevanja ampak si tudi 'lastijo' kupčevo zvestobo ter tako igrajo ključno vlogo pri izboru načina plačevanja. Z omogočanjem potrošnikom, da v eni denarnici uporabljajo različne načine plačevanja in se takoj odločijo, kateri način želijo izbrati, ponudniki digitalnih denarnic povečujejo konkurenčni pritisk na že uveljavljene mednarodne in domače sisteme plačilnih kartic.

Povečanje konkurence na področju uporabe načinov plačevanja je prineslo večjo izbiro za potrošnike in trgovce na drobno

Potrošniki in prodajalci na drobno imajo sedaj na voljo razpon načinov plačevanja, ki prinašajo različne kompromise glede cene in kakovosti. To različnim načinom plačevanja omogoča hkraten obstoj na trgu plačilnih storitev v zadostnem obsegu, kar posledično pomeni tekmovanje za potrošnike, ki lahko izbirajo kateri način plačevanja bodo uporabili, tako na spletu kot na prodajnem mestu.

Konkurenca je prav tako pomembna gonilna sila za inovacije na področju plačil, saj ponudniki takih načinov plačevanja nenehno iščejo nove poti za povečanje priročnosti in varnosti plačil. Različni akterji lahko uspevajo v različnih kontekstih, večje število načinov plačevanja in odprta infrastruktura pa zmanjšujeta pomen ekonomije obsega.

Na podlagi raziskave Oxera, ki jo je naročil Mastercard.

Avtorja: Reinder van Dijk, družbenik pri podjetju Oxera in Joseph Bell, predstojnik pri podjetju Oxera

AVTO
Posel
Posel Trump usekal proti Kitajski ... konec tedna bo predvidoma znano, kaj bo s carinami na avtomobile 3

Strokovnjaki opozarjajo, da bodo višje carine za kitajsko blago bolele tudi Američane, saj jih ne bo plačevala Kitajska, temveč...

IZVOZNIKI
Novice
Novice S kakšno gospodarsko rastjo so leto začeli največji slovenski izvozni trgi

Objavljamo še sveže napovedi, kaj so analitiki iz Bloombergove ankete napovedali Nemčiji, Franciji in Italiji do konca leta

PRO
Članki
Članki Slovenska fintech disrupcija: Platforma za instantne nakupe na obroke v poslovalnicah in na spletu

Alternativne metode plačevanja so se na trgu pojavile predvsem kot odgovor na drugačne potrebe kupcev, ki pri nakupih iščejo hitrejše,...