Uberizacija: Vlada je pokazala dobro voljo. Kaj pa akcija?

Čas branja: 3 min
23.09.2016  09:59
Pismo o nameri je naš minister podpisal z Uberjevo šefinjo za komunikacije; začenja se birokratsko - davčna kalvarija
Uberizacija: Vlada je pokazala dobro voljo. Kaj pa akcija?

Obveščaj me o novih člankih:  

Boris Koprivnikar, podpredsednik vlade in minister za javno upravo, je v Ameriki pokazal dobro voljo. Z izvršno direktorico za komunikacije in javne zadeve v podjetju Uber Betsy Mansiello sta podpisala skupno pismo o nameri med podjetjem Uber in ministrstvom. Zdaj gre na obisk še k Airbnb. Se bo vendarle kaj premaknilo, ali se bo - če se bo - v Sloveniji biznis še naprej fural na črno? Ob tem poudarimo: pismo o nameri še ne pomeni, da bo denimo Uber k nam tudi prišel. Pomeni le, da se bodo za to, denimo, potrudili.

No, je pa že vskočil tudi ljubljanski župan Zoran Janković. Janković je sicer dejal, piše STA, da so glede Prevoza na klic v zaključnih pogovorih z Uberjem, in sicer da bo šla ta storitev pod njihovo blagovno znamko, a pod enim pogojem - da bodo električna vozila v barvah, kakršna so ljubljanska vozila. 

Spomnimo: Airbnb je, tudi v Sloveniji, že večletno dejstvo. A zaradi birokracije ljudje svoja stanovanja prek te platforme bodisi oddajajo na črno, bodisi jih ne. Torej - v vsakem primeru izgublja denar tudi država. Opozorimo, da so ministrstva, predvsem gospodarsko, ki ga vodi bivši gospodarstvenik iz turizma Zdravko Počivalšek, obljubila, da bodo področje uredila, torej poenostavila,  najkasneje do začetka letošnje poletne sezone. Žal, ga niso. Še vedno je potrebna kopica birokracije, od dovoljenj vseh lastnikov stanovanj v bloku, do prijave dejavnosti in obdavčenja po sistemu dohodnine (lahko imate sicer podjetje ali s.p. in ste pavšalist - vendar pa morate denimo izdajati račune, imeti davčno blagajno, če poslujete z gotovino ...).

Kaj pomeni pismo o nameri

S podpisom pisma o nameri podjetje Uber in ministrstvo za javno upravo  vzpostavljata dialog, katerega cilj je izkoristiti socialni, okoljski in gospodarski potencial rastočega sodelovalnega in digitalnega gospodarstva. Njuna prizadevanja izhajajo iz skupne vizije Slovenije kot zelene referenčne države v digitalni Evropi. Tako sporočajo iz Koprivnikarjevega ministrstva. Torej - pomeni nekakšno dobro voljo in nikakor ne, da Uber že zares prihaja k nam. Dejansko je to podlaga za sklenitev memoranduma o soglasju med vlado Republike Slovenije in podjetjem Uber do konca leta 2016. Ki tudi še ne pomeni posla.

No, Koprivnikar se sicer sprememb, kot pravi, zaveda: "Velik izziv in priložnost, ki ga pred sodobne družbe postavlja digitalna preobrazba, se odraža v pojavu in hitrem vzponu tako imenovanih sodelovalnih platform. V okviru pozicioniranja Slovenije kot Zelene referenčne države v digitalni Evropi želimo tudi za delovanje teh platform zagotoviti urejeno in pošteno okolje za njihovo delovanje in razvoj. Uber s svojo dejavnostjo prinaša korenite spremembe v urbano mobilnost, pozitivno pa vpliva tudi na zaposlitvene možnosti in splošen gospodarski razvoj ter boljšo kakovost življenja." 

 

Kaj pa akcija?

Neobvezujoča dobra volja je. kaj pa akcija? Denimo, treba bo poenostaviti birokracijo, plačevanje davkov. Tako za Uber, kot za prej omenjeni Airbnb. Nekateri omenjajo uvedbo dodatnih možnosti za pavšal. Ob tem pa opozorimo, da namerava finančna ministrica Mateja Vraničar Erman prav pavšal, ki ga že imamo, prevetriti. Trdi sicer, da ga ne bo ukinila, a mnogi v poslu se bojijo prav tega - da bi zaradi nekaterih kršiteljev, ki sedanjo možnost izkoriščajo na nepošten način, nasrkali vsi. Oziroma, da bomo namesto poenostavitev spet dobili še bolj zapleteno zakonodajo. No, spremembe naj bi se začele odvijati šele prihodnje leto, marsikdo pa se boji, da bo slabše, kot je zdaj

Kako zapleteno zakonodajo za prevoznike imamo zdaj

Trenutno veljavna zakonodaja pri nas je ta hip zakonodaja za taksiste. In tudi, če bi k nam prišel Uber, bi šlo verjetno za manj odprti koncept - torej bi bili prevozniki licencirani vozniki in ne kar vsak. Takšen sistem imajo v Zagrebu (intervju z direktorjem Uberja za Balkan Davorjem Tremacem lahko preberete tu ). 

Taksi zakonodaja pomeni:

  • Če želite taksist, potrebujete »vse živo«: od licence obrtne zbornice do dovoljenja občine, dvakrat na leto tehnični pregled in dodatno zavarovanje za javni prevoz potnikov – brez tega se ne morete registrirati. Seveda tudi plačate ustrezen davek in prispevke – odvisno od tega, ali imate s. p., podjetje, ali ste normiranec (davčna osnova je petina prihodkov), ali uveljavljate dejanske stroške.
  • In kaj vse še plačate kot denimo s. p. taksist? Obrtni zbornici licenco 176 evrov (s tem dokazujete, da ste nekaznovani, usposobljeni in finančno sposobni) plus 48 evrov za izvod licence, in to vsakih pet let. Taksa za postajališča v Ljubljani znaša 200 evrov na leto (razen za vozila, prijazna do okolja).
  • Na Fursu glede davkov pri prevozih pojasnjujejo, da dohodek izvajalca prevozov v sistemu Uber pomeni dohodek iz opravljanja dejavnosti oziroma dohodek gospodarske družbe in je kot tak tudi obdavčen. Izjema od navedenega je le primer, v katerem bi voznik (ki ne opravlja dejavnosti prevozov) prek spletne platforme zgolj iskal sopotnike na sicer lastnih progah. Tako dosežen dohodek pa bi se štel kot dohodek iz drugega pogodbenega razmerja (torej se napove v dohodnini in osnova zbija z uveljavljanjem dejanskih stroškov).
  • Če fizična oseba (šofer) opravlja redne vožnje na zahtevo skrbnika spletne aplikacije, bi v določenih primerih po zdajšnji zakonodaji lahko šlo celo za delo na črno.

Več o tem, kaj vse izgubljamo, ker smo tako počasni pri prilagajanju zakonodaje novim poslovnim modelom, lahko preberete v tem članku

Podjetje Uber deluje v več kot 500 mestih po svetu, med drugim tudi v 21 državah članicah EU. 



Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
FINANCE
Članki
Članki Zakaj je dobro, da dobimo Uber 1

Prihod Uberja je priložnost za pogovor o slovenski hiper-regulaciji.

FINANCE
Članki
Članki Kdo bo dobil službo v slovenskem Uberju? 27

Pet vprašanj za Davorja Tremca, direktorja Uberja za jugovzhodno Evropo

MANAGER
Manager
Manager Intervju: Vas zanima, zakaj ima direktor Uberja še vedno svoj avto? 2

Aplikacija 60-milijardnega start-upa naglo zmanjšuje potrebo ljudi po lastništvu avtomobilov, ugotavlja direktor Uberja za Balkan....

FINANCE
Uber bo hrvaške volivce brezplačno prevažal na volišča

Jutri 11. septembra, ko bodo na Hrvaškem predčasne parlamentarne volitve, bo p(Uber#Uber) v okviru kampanje #dajemsvojglas hrvaške...

PRO
Članki
Članki (Intervju) Borut Jamnik: Alternativne naložbe zmanjšujejo tveganost pokojninskih skladov

O trenutnem položaju in prihodnjih trendih pokojninskih skladov smo govorili z Borutom Jamnikom, predsednikom uprave Modre zavarovalnice.