Foodko ( [foodko.net] /) je nov projekt start-upa Prospeh, ki bo manjšim ponudnikom hrane olajšal prodor na trg z odpiranjem novih tržnih poti in znižanjem transportnih stroškov. Manjšim ponudnikom hrane hkrati prilagajajo sistem sledljivosti OriginTrail.Ker ima večina malih lokalnih proizvajalcev hrane veliko težav z distribucijo oziroma z odpiranjem novih tržnih poti, v Prospehu razvijajo novo storitev, ki bo lokalne proizvajalce povezala pri distribuciji hrane in trženju. »Z rešitvijo Foodko lahko izkoristijo proste logistične zmogljivosti bodisi pri transportu hrane bodisi pri hrambi, tako pa bodo ustvarjali nove prodajne poti,« razkriva Žiga Drev, ki je s Tomažem Levakom in Branimirjem Rakićem ustanovil Prospeh.
Foodko optimizira logistiko
Njegova ekipa je med opazovanjem, kako lokalni proizvajalci prevažajo hrano do trgovcev ali končnih kupcev, ugotovila, da imajo zaradi pogosto nezasedenih zmogljivosti visoke stroške, ki zmanjšujejo ekonomičnost in po nepotrebnem povečujejo ogljični odtis. Zgovorne podatke, ki podpirajo njihovo idejo o Foodku, so našli tudi v raziskavah. Te kažejo, da je bilo lani v povprečju vsako četrto transportno vozilo za hrano prazno na poti.Foodko je ekipi Prospeha odprl vrata v nemški podjetniški pospeševalnik Finish, ki jim razvoj financira s 150 tisoč evri. »Tudi zato smo prodor OriginTraila v tujino, zlasti v skandinavske mlekarne, upočasnili, saj ocenjujemo, da je preglednost v dobavnih verigah lokalne hrane neločljivo povezana z njeno distribucijo,« dodaja Drev. Prva različica platforme Foodko naj bi zaživela predvidoma konec februarja.
Za preboj na trg po tvegani kapital
Pospeševalnik Finish jih spodbuja tudi k iskanju naložbe za tržni preboj Foodka, tako da jim krije stroške z obiskom dogodkov v Evropi in ZDA, kjer iščejo vlagatelje. Novembra so Foodka predstavili na treh konferencah. Prva je bila ECFI v Hamburgu, druga je bila Lean Startup Conference v San Franciscu, kjer so govorili tudi z avtorjem knjige The Lean Startup Ericom Riesom, tretja pa Frugicom v Rotterdamu. »Na konferenci Frugicom, ki je namenjena logistiki hrane in inovacijam v proizvodnji hrane, smo predstavili koncept Foodka, na vzporednem sejmu pa tudi sistem sledljivosti izvora surovin OriginTrail,« dodaja Drev.Letos v Prospehu končujejo razvoj platforme Foodko. Nestrpno že čakajo na prve odzive uporabnikov platforme - kupcev in proizvajalcev hrane. Prihodnje leto bodo iskali zlasti uporabnike Foodka in partnerje v severozahodni Evropi, da bi nov poslovni model razširili v države z večjo kupno močjo in razvitejšo mrežo kratkih verig s hrano.»Za komercialni preboj bomo v prihodnjem letu iskali sklade tveganega kapitala, saj bančno posojilo ne pride v poštev. Banka nam ga ne bi odobrila, ker s Foodkom preizkušamo nov poslovni model, izid pa je negotov,« razlaga Žiga Drev.Kot najpomembnejšo nalogo v novem letu omenja pridobivanje uporabnikov, ki bi jih Foodko tako navdušil, da bi se vanj zaljubili.
OriginTrail prilagajajo kmetom in malim ponudnikom
Z OriginTrailom že razkrivajo, s katerih od okoli 1.200 kmetij je mleko v jogurtih in drugih mlečnih izdelkih Zelene doline, ki je blagovna znamka Mlekarne Celeia. Hkrati s tem sistemom sledljivosti izvemo, od katerih rejcev prihaja piščančje meso, ki ga Perutnina Ptuj prodaja pod premijsko znamko Premium. Od septembra pa z OriginTrailom najdemo tudi kmete, ki so pridelali svežo solate in jušno zelenjavo, ki jo pod znamko Grunt pakira in prodaja kamniška Eta.Dokazovanje izvora surovin v hrani bo v hudi konkurenci postalo vse pomembnejša konkurenčna prednost. »Z dokazovanjem izvora in ponujanjem vpogleda v svojo dobavno verigo se lahko manjši proizvajalci hrane razlikujejo od večjih tekmecev, ki zaradi ekonomije obsega zmagujejo pri stroških,« pravi Žiga Drev.Podjetja iz živilskopredelovalne industrije, ki zelo pozorno zbirajo kakovostne surovine, želijo kupcem pokazati izvor surovin v svojih živilih. S tem pridobijo kupčevo naklonjenost in veliko prednost pri nakupnem odločanju.»Največji interes za to opažamo pri malih podjetjih v prehrambni industriji in kmetijah, ki na domu ali tržnici prodajajo lokalna živila, zato smo se odločili, da OriginTrail prilagodimo njihovim potrebam,« dodaja Drev. Kupcem bodo lahko za največ pet živil v novem letu brezplačno pokazali surovine.