Bruselj je odločil: Z državnimi finančnimi injekcijami Adrii Airways je vse v redu

Čas branja: 3 min
09.07.2014  11:45
To pomeni tudi eno tveganje manj za privatizacijo Aerodroma Ljubljane

Državne pomoči in dokapitalizacije v višini okoli 80 milijonov evrov Adrii Airways so v redu. Tako je po preverjanju, ki je trajalo poldrugo leto, odločila evropska komisija (EK) in Adrii tako tudi odobrila državno pomoč za prestrukturiranje. Letalskemu prevozniku tako ne grozi več stečaj, ki bi se lahko zgodil, če bi morala Adria že prejeto pomoč državi vračati.

To pomeni tudi eno tveganje manj za privatizacijo Aerodroma. Če bi namreč komisija odločila drugače in bi morala Adria državno pomoč vračati, bi ta lahko propadla, Aerodrom pa bi izgubil svojo glavno stranko, ki zanj pomeni 38 odstotkov vseh prihodkov (okoli 12 milijonov evrov).

Odziv predsednika uprave Adriee Airways Marka Anžurja na odločitev EK je pričakovano pozitivna. "Na Adrii smo zelo veseli glede odločitve EK in mislimo, da to pomeni potrditev dosedanjega dobrega dela Adrie Airways in dokazuje, da je Adria sposobna sama preživeti na trgu," je za Finance povedal Anžur.

Novico so pozdravili tudi na Aerodromu Ljubljana, kjer pravijo, da Adria Airways kot največji kupec storitev Aerodroma Ljubljana v strukturi prometa predstavlja 69 odstotkov fizičnega obsega prometa. "Odločitev v korist domačega prevoznika za upravljavca osrednjega slovenskega letališča zato pomeni pozitivno novico, ki bo zmanjšala tveganja poslovanja družbe in ji omogočila lažje poslovno načrtovanje," so še zapisalo v odzivu na odločitev EK. "Podatki o potniškem prometu na Letališču Jožeta Pučnika Ljubljana v prvih petih mesecih leta 2014 kažejo 6-odstotni porast glede na enako lansko obdobje. Porast v omenjenem obdobju beleži tudi domači promet, ugotovitev Evropske komisije pa je dobra popotnica, da se bo trend nadaljeval," so še dodali.

Hkrati odločitev EK pomeni še, da naj bi se spet začeli postopki za privatizacijo Adrie, ki so enkrat že padli v vodo. Torej: SDH bo poiskala novega svetovalca pri privatizaciji Adrie, za katero so se v preteklosti že zanimale nekatere letalske družbe in skladi.

SDH: O prodaji se bomo posvetovali z ostalimi deležniki

Ker je bil postopek privatizacije Adrie zaradi čakanja na odločbo EK začasno zamrznjen, smo o tem, kdaj bo stekla prodaja Adrie, povprašali na SDH.

"Slovenski državni holding bo odločbo Evropske komisije skrbno preučil in se bo o začetku postopka prodaje Adrie Airways predhodno posvetoval z ostalimi deležniki," so nam odgovorili.

adria-letalo15-be.1404755767.jpg.c.600px.jpg

Kaj je ugotovila komisija

Evropska komisija je ugotovila, da so bili ukrepi za prestrukturiranje, ki jih je Slovenija sprejela v korist nacionalnega letalskega prevoznika Adrie Airways, v skladu s pravili EU o državni pomoči. Ugotovila je zlasti, da bo Adrii načrt prestrukturiranja omogočil dolgoročno rentabilnost, pri tem pa ne bo neupravičenega izkrivljanja konkurence na enotnem trgu, so sporočili z EK. Poleg tega sta bili dve dokapitalizaciji v letih 2007 in 2009 ter prodaja njene odvisne družbe leta 2010 izvedene pod tržnimi pogoji in zato niso vključevale državne pomoči.

Dokapitalizacije Adrie

Adria Airways je gospodarska družba v večinski državni lasti, ki je že več let v težavah. Da bi težave odpravila, je Adria Airways septembra 2011 sprejela načrt prestrukturiranja. Komisija je novembra 2012 začela temeljito preiskavo.

Adria Airways je bila trikrat dokapitalizirana iz javnih sredstev, in sicer v letih 2007, 2009 in 2010, v skupni vrednosti 15,2 milijona evrov. Dokapitalizacije so bile izvedene prek Posebne družbe za podjetniško svetovanje d.d. (PDP), ki je holding v državni lasti, in njene predhodnice Kapitalske družbe d.d. (KAD). Temeljita preiskava je pokazala, da so te dokapitalizacije temeljile na zanesljivih vrednotenjih ter da je Adria Airways za kapital plačala tržno ceno, sporočajo iz EK. Ukrepi zato Adrii Airways niso prinesli neupravičene prednosti ter ne pomenijo državne pomoči.

Preiskava je tudi pokazala, da je bila cena delnic pri prodaji odvisne družbe Adrie Airways Adria Airways Tehnika (AAT) družbi PDP in upravljavcu ljubljanskega letališča v večinski državni lasti v letih 2010-2011 določena na podlagi poročila o vrednotenju, ki ga je pripravil neodvisen strokovnjak. Komisija je ugotovila, da je bila odločitev za naložbo v AAT sprejeta po tržno usmerjenem preudarku. Zato prodaja ni vključevala državne pomoči.

V zvezi z denarno dokapitalizacijo v višini 50 milijonov evrov, ki sta jo leta 2011 izvedli Slovenija in PDP, je komisija ugotovila, da pomeni državno pomoč. Čeprav je več bank hkrati pretvorilo 19,7 milijona evra dolga v lastniški kapital, teh pretvorb ni mogoče primerjati z denarno dokapitalizacijo, ki jo je zagotovila država. Navedene banke so izboljšale svoje kreditne položaje v razmerju do družbe Adria Airways, saj so za preostali dolg Adrie dobile boljše pogoje in zavarovanja, medtem ko je država s povečanjem svojega deleža prevzela nova tveganja. Ta ukrep zato pomeni državno pomoč v smislu pravil EU, ker je družbi omogočil prednost.

Komisija je nato ocenila, ali je ta pomoč združljiva s Smernicami Skupnosti o državni pomoči za reševanje in prestrukturiranje podjetij v težavah. Ta ocena je pokazala, da načrt prestrukturiranja Adrie Airways temelji na realističnih predpostavkah in bi moral družbi omogočiti, da v razumnem časovnem okviru spet postane dolgoročno rentabilna, da se je z ukinitvijo rednih letov, prepustitvijo slotov ter zmanjšanjem flote zmanjšala Adriina zmogljivost, kar bo omejilo izkrivljanja konkurence, ki jih povzroča pomoč, ter da bo Adria Airways prodala nekaj premoženja, vključno z AAT, da bi prevzela del stroškov prestrukturiranja.

Dodelitev pomoči je zato v skladu s pogoji iz smernic: pomoč vključuje načrt prestrukturiranja, ki bi moral družbi omogočiti ponovno rentabilnost, predvideni so primerni ukrepi za izravnavo izkrivljanj konkurence, ki jih je povzročila pomoč, poleg tega pa družba ustrezno prispeva k stroškom prestrukturiranja.

Komisija odločala tudi o drugih letalskih družbah

Evropska komisija je sicer danes zaključila tudi temeljiti preiskavi za letalska prevoznika SAS Scandinavian Airlines in airBaltic. Za prvega je Evropska komisija ugotovila, da ni prejel države pomoči, pri drugem pa je komisija odobrila pomoč za prestrukturiranje. Prav tako je odobrila tudi pomoč za prestrukturiranje letalskih družb Air Malta in Czech Airlines.

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
FINANCE
Začenja se: Alfi kupil prvo podjetje, KD Skladi v akcijo konec poletja

Zaživel je prvi od dveh zasebnih skladov, ki bosta kupovala slovenska podjetja. Kdo od Slovencev je vložil vanj in koga so že kupili?

FINANCE
Kdo je novi lastnik šenčurskega Baumaxa in kakšni so njegovi načrti 1

Novi lastnik trgovskega objekta, ki je po umiku Baumaxa vrsto let sameval, napoveduje, da bo zgradil sodoben trgovski center.

FINANCE
Kaj dobite od nepremičninskega posrednika za plačilo provizije? 1

Posredniki naštevajo: dobite več, kot določa zakon, če bodo provizije omejene, pa bodo omejene tudi storitve

FINANCE
Zakaj se raje ne pogovarjamo o odpravi omejitve cen nepremičninskih posrednikov?

Zakaj nepremičninski posrednik za prodajo stanovanja v Ljubljani lahko dobi osem tisoč evrov, na Jesenicah pa le 2.400 evrov za enak...

DRAŽBE
Članki
Članki Vila nekdanjega župana Zavrča Mirana Vuka prodana. Kdo je tokrat kupec?

Po spodletelem poskusu prodaje hiše slovaškemu Romisu je stečajno sodišče tokrat očitno presodilo, da hiša ne gre v roke povezanih...

PRO
Članki
Članki Vrhunski šport, osebni bankroti in dvojna kariera

Vrhunski športniki se pogosto znajdejo v finančno izjemno zahtevnih položajih. Od velikih zaslužkov v mladih letih do potrebe po...

FINANCE
Kaj je projekt Rune, ki bo v slovensko podeželje investiral 200 milijonov 6

Gradnja optičnega omrežja bo trajala tri leta