Komentar

Zdaj pa zares: kaj je start-up?

16.04.2012  22:30
Če berete moje zapise v zadnjih mesecih, ste zagotovo že srečali definicijo, da je start-up vsaka organizacija, ki razvija nov produkt v negotovih okoliščinah.

Če berete moje zapise v zadnjih mesecih, ste zagotovo že srečali definicijo, da je start-up vsaka organizacija, ki razvija nov produkt v negotovih okoliščinah. Organizacija je lahko malo podjetje ali le skupina v večji korporaciji ali javni ustanovi. Produkt je lahko izdelek ali storitev. In ravno v besedi produkt se skriva glavna podrobnost te definicije. Produkt lahko razumemo kot tujko za besedo izdelek, v resnici pa imamo v slovenščini srečo, da imamo dve besedi (pravzaprav tri, če upoštevamo še proizvod, ki pa ga uporabljam kot sinonim za izdelek), ki ju lahko uporabljamo za opisovanje razlik med enim in drugim.

Izdelek oziroma proizvod je tisto, kar je plod ročnega ali strojnega dela. Kar narediš, ker imaš za to vse potrebno znanje, orodja, čas in materiale. Izdelek je proizvod obrtništva. Na drugi strani pa ima produkt dodano vrednost, v poslovnem smislu predvsem v tem, da rešuje težavo, ki jo imajo prihodnji uporabniki in da so ti uporabniki za to pripravljeni plačati, z denarjem, pozornostjo ali kako drugače.

Če torej želimo prodajati produkt, ne zgolj izdelka, moramo v naprej raziskati trg, razumeti problem, izdelati rešitev in jo ustrezno predstaviti trgu. To je razlika med steklenico penine za štiri evre in steklenico šampanjca za 400 evrov. Ali pa med kitajskim avtom za šest tisoč in nemškim za 60 tisoč evrov. Obrtniško gledano, gre za enake izdelke, le da so za enega kupci pripravljeni odšteti več. Ne želim se spuščati v semantične in jezikovne razprave, želim pa poudariti vsebinsko razliko med temi pojmi in vesel sem, da imamo v slovenskem jeziku dve besedi, ki to naredita dokaj učinkovito.

Je pa še ena pomembna sestavina start-upa: podjetniški tim. Skupinica motiviranih vsestranskih posameznikov (in ne en sam), ki v priložnost (produkt) tako verjame, da so pripravljeni tvegati vse, da bi poskusili uspeti. Ki so pripravljeni biti »lačni in strgani« tri, pet ali celo deset let, kolikor lahko traja negotova podjetniška pot.

Dežela (pol)izdelkov

V Sloveniji imamo dolgo tradicijo obrtništva in inženirstva. Tehnično znanje in izumiteljstvo sta per capita zagotovo med najvišjimi daleč naokoli. Vendar imamo kronično pomanjkanje znanj, kako iz teh obrtniških izdelkov narediti produkte in iz njih uspešna podjetja. Zato večino naših izdelkov izvozimo kot polizdelke, ki jih tuja podjetja vgradijo v svoje produkte. Najvišja dodana vrednost pa seveda nastaja pri produktu, tam, kjer je neotipljiva. Gre za znanja s področja produktnega razvoja, trženja, komuniciranja in drugih sorodnih področij, ki so značilna za tržno gospodarstvo. Ker imamo pri nas pravo tržno gospodarstvo šele kakšnih 15 let, nas to ne bi smelo čuditi.

To ni start-up

V minulih dneh se je zgodilo nekaj dogodkov, zaradi katerih sem se lotil tudi definiranja, kaj ni start-up. Predvsem zato, ker se je veliko ljudi in organizacij začelo trkati po prsih, kako pomagajo start-upom in s tem nastanku in razvoju nove slovenske podjetniške scene.

Podjetje, ki nastane kot spin-off produkta delujočega podjetja, samo zato, da bi se lahko prijavljalo na različne razpise za evropske subvencije, ni start-up. Je podjetje, verjetno pa ni start-up, saj je produkt plod daljšega razvoja znotraj matičnega podjetja, kar pomeni, da ne deluje v negotovih okoliščinah, prav tako pa ponavadi ne vključuje podjetniškega tima, ki bi tvegal vse za uspeh.

Odmevne novice, kot je nedavni Facebookov nakup nekaj mesecev starega Instagrama za milijardo dolarjev, pa so gojišče nekaj drugih primerov nestart-upov. Slepo kloniranje uspešnih modelov iz tujine, brez potrebnega znanja, prilagajanja trgu ..., je eden izmed najboljših receptov za neuspeh. Seveda bi vsak od nas želel postati milijarder v nekaj mesecih, toda ustanovitelji Instagrama to niso postali zato, ker bi le znali izdelati aplikacijo za slikanje kul fotografij z iphonom, ampak zato, ker so prepoznali potrebo posameznikov po večji individualizaciji in ekspresivnosti fotografij, kar je ogrozilo celo takšnega velikana, kot je Facebook.

Verjetno je rdeča nit že opazna: če ni tima, ki tvega, to ni start-up. Igranje iz varnega zavetja, bodisi matičnega podjetja bodisi kopiranje tujih idej, ali popoldansko obrtniško igračkanje - nič od tega ni start-up. Če na vprašanje, le zakaj to delate, lahko odgovorite le s: »Ker lahko«, potem niste na dobri poti. Start-up zaznava tržno priložnost, najde obetavno rešitev in veliko tvega, da jo preizkusi. Verjetnost za neuspeh je zato veliko večja kot za uspeh, je pa zato uspeh toliko bolje nagrajen. Start-up je samokritičen, hitro vidi svoje napake, se iz njih uči in se jim prilagaja.

Start-up, dragi moji, je samo seksi beseda za zelo neseksi obdobje podjetniške zgodbe, ko gre še vse lahko narobe. Raje kot da definiramo start-up, se zato vrnimo k vsebinski razpravi, kako ustvarjati boljše produkte in uspešna podjetja.

Info: Jugoslav Petković je soustanovitelj podjetij mimovrste=) in Domenca Labs. V zadnjem času se posveča predvsem pomoči mladim podjetjem, tudi kot poslovni angel.

Komentarji izražajo stališča avtorjev in ne nujno tudi organizacij, v katerih so zaposleni, ali uredništva Financ.

Dodatna vsebina ni prikazana, ker niste dovolili prejema piškotkov z zunanjih strežnikov. Spremeni...

Preberite tudi:

16.04.2012

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
FINANCE
Članki
Članki Janša: Upam, da bo prevladal razum, da se ne bo rušilo lastne vlade 83

Če bi nekateri premislili, preden so dali izjave, potem ne bi bilo v takšni zapleteni situaciji, je povedal Janez Janša

FINANCE
Članki
Članki (galerija) Janša svari pred totalitarno ideologijo 553

Janša: "Napadene so bile prav tiste institucije, ki zagotavljajo korektiv grobemu delovanju trga oziroma pri nas tovarišijskega...

FINANCE
Članki
Članki Obama napovedal veliko bolj 'levo' agendo 57

"Očistili smo ruševine krize," je dejal ameriški predsednik Barack Obama in dodal, da je položaj ZDA trden

FINANCE
Članki
Članki Novi kitajski premier je doktor ekonomije 20

Kitajsko gospodarstvo bo vodil mož, ki je svojo zvestobo Partiji pred desetletjem dokazoval s prikrivanjem epidemije AIDS-a

FINANCE
Članki
Članki Bratuškova s 55 glasovi izvoljena za mandatarko 607

Poslanko PS Alenko Bratušek so poslanke in poslanci na tajnem glasovanju s 55 glasovi za in 33 proti potrdili za mandatarko slovenske...

FINANCE
Članki
Članki Cherchez la femme* 67

Prihod ženske za krmilo deluje kot »spin«, s katerim se hoče politična elita izogniti globljim, strukturnim in sistemskim spremembam.

FINANCE
Članki
Članki Intervju: Kupiti želimo Croatio Osiguranje 9

Matjaž Rakovec, predsednik uprave Zavarovalnice Triglav

PRO
Članki
Članki Naj vam dolgi plačilni roki in neplačane terjatve ne ustavijo tekočega poslovanja

Veliko uspešnih podjetnikov se je že znašlo v likvidnostnih škarjah, zato je nujno, da izkoristite koristi zavarovanja terjatev in...