Komentar

Francosko zdravilo za upravljanje naravnih bogastev

Čas branja: 3 min
21.06.2011  22:30
Državljani bi morali povsod z gotovostjo vedeti, da naftna in plinska podjetja, pa tudi rudarska, vse pomembne finančne podatke objavljajo razčlenjene po državah in projektih ter vključujoč vsa vplačila v javne proračune držav gostiteljic.

Več iz teme:  
Obveščaj me o novih člankih:  

Prizadevanja, da bi pri podjetjih, ki se ukvarjajo z ekstraktivnimi dejavnostmi, dosegli obvezno razkritje plačil v državah gostiteljicah, se krepijo - in vodilno vlogo pri tem ima Francija. Predsedniku Nicolasu Sarkozyju bi morali čestitati za podporo novi pobudi, katere cilj je uvedba strogih meril v zvezi s preglednostjo naftnih, plinskih in rudarskih podjetij, ki kotirajo na evropskih borzah.

Državljani bi morali povsod z gotovostjo vedeti, da naftna in plinska podjetja, pa tudi rudarska, vse pomembne finančne podatke objavljajo razčlenjene po državah in projektih ter vključujoč vsa vplačila v javne proračune držav gostiteljic.

Francija, ki leži v osrčju Evropske unije in letos predseduje skupini G8 in G-20, je v izjemnem položaju, da spodbudi k takšnemu urejevalnemu ukrepu. Zato se z vodilno vlogo Francije v letu 2011 ponuja zlata priložnost, da najbolj pomembni kapitalski trgi sprejmejo natančna pravila, ki podjetja v ekstraktivni industriji zavezujejo, da državnim organom razkrijejo svoj finančni položaj v celoti.

Denar priteka, a ne do navadnih ljudi

Nafta, plin in rudarska dejavnost prinašajo vladam in podjetjem na leto več milijard dolarjev. Še več, te panoge igrajo pogosto tudi glavno vlogo pri gospodarskemu razvoju držav, ki so bogate z viri. Toda večina ljudi v teh državah kljub velikemu naravnemu bogastvu živi v revščini.

Kakšni so v resnici davki in plačila, ki jih rudarska, naftna in druga podjetja iz ekstraktivnih panog plačujejo vladam, je ponavadi dobro varovana skrivnost, čeprav večina teh vlad trdi, da prihodek uporabi za javno dobro. Toda v resnici v vse preveč državah navadni državljani ne občutijo koristi od tega denarja; pravzaprav morajo nositi še breme okoljskih in socialnih stroškov, ki jim jih povzročajo rudarske in vrtilne operacije.

Dobro varovane panožne in vladne skrivnosti imajo lahko seveda resne in splošne posledice. Poglejmo samo nemire v severni Afriki in na Bližnjem vzhodu. V teh državah, od katerih jih je veliko bogatih z nafto in plinom, državljani demonstrirajo proti korupciji in političnemu zatiranju. S tem pa pravzaprav nasprotujejo slabemu upravljanju premoženja in virov svojih držav - s posledicami, ki vplivajo na varnost in dostopnost vseh svetovnih zalog energije.

ZDA so takšno zakonodajo že sprejele

Pomemben del rešitve je preglednost. Državljani bi morali povsod vedeti, da naftna in plinska podjetja, pa tudi rudarska, objavljajo vse pomembne finančne podatke, razčlenjene po državah in projektih ter vključujoč vsa vplačila v javne proračune držav gostiteljic.

Če bi se evropskim urejevalcem uspelo dogovoriti o teh zahtevah v vseh podjetjih v ekstraktivni industriji, ki kotirajo na njihovih borzah, bi to pravilo o preglednosti veljalo za podjetja, ne glede na to, kje imajo sedež njihove uprave. Poleg tega pa morajo urejevalci predpisati tudi to, da morajo biti poročila podjetij redna, pravočasna in zlahka dosegljiva ter primerljiva na meddržavni, pa tudi medpodjetniški ravni v ekstraktivni industriji.

ZDA so zakonodajo, ki zahteva javno razkritje plačil vladam, že sprejele prek Dodd-Frankovega zakona iz leta 2010. Zakon, ki od podjetij zahteva, da v celoti razkrijejo svoje prihodkovne tokove po državah in projektih, velja za 90 odstotkov mednarodnih naftnih in plinskih podjetij in za osem od desetih največjih rudarskih podjetij.

Sporna prostovoljnost

Državljanom bo takšen ukrep pomagal, da bodo vedeli, kako je bil denar uporabljen, ne pa tudi, da bi lahko ocenili, ali njihove vlade dobijo pravičen delež. Če bi Evropska unija od podjetij zahtevala, da objavijo podrobne informacije o proizvodnih in obratovalnih številkah, finančnih in knjigovodskih bilancah ter plačilih oblastem, bi podjetja s tem postala zares odgovorna državljanom, prihodki države bi se povečali.

Zamisel o takšni urejevalni reformi zdaj pretresa evropska komisija, pri čemer je francoska podpora nujna, če naj bi EU že ta mesec napovedala nujne zakonodajne ukrepe za povečanje preglednosti. Francoska finančna ministrica Christine Lagarde je pred kratkim poudarila nujnost širjenja "pobud v industrijskem sektorju, s katerimi bi se izboljšalo vodenje ter okrepili poštenost in preglednost gospodarskih transakcij."

Na pred kratkim končanem vrhunskem srečanju v Deauvillu v Franciji je skupina G8 prvič pozvala k obveznemu poročanju naftnih, plinskih in rudarskih podjetij. S tem je bil dosežen pomemben napredek, a je ta, žal, pospremljen z jezikom, ki kot nadomestno rešitev dopušča možnost prostovoljnih rešitev in se osredotoča le na preglednost plačil.

Oči so uprte v novembrsko srečanje skupine G-20

Tako mora svet zdaj svoje upe polagati v to, da bo svojo nedvoumno zavezanost potrebnim zahtevam za poročanje podjetij izrazilo vrhunsko srečanje skupine G20 - še zlasti, če upoštevamo, da bodo tam za mizo sedela tudi pomembna nova uveljavljajoča se gospodarstva, kot so Brazilija, Indija in Kitajska, tudi Južnoafriška republika ter druge z viri bogate afriške države.

Pomen finančne preglednosti ni omejen le na eno državo ali obdobje - in je tudi prevelik, da bi ga prepustili le prostovoljnim vzgibom. Večja odgovornost in boljše vodenje takšnih podjetij bi utegnila spremeniti življenja, gospodarstva in politične sisteme po vsem svetu.

George Soros je predsednik Soros Fund Managementa.

Project Syndicate

Komentarji izražajo stališča avtorjev in ne nujno tudi organizacij, v katerih so zaposleni, ali uredništva Financ.

George Soros je predsednik Soros Fund Managementa in Open Society Foundations.


Več iz teme:  

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
FINANCE
Članki
Članki Izdajalski podatki: Koliko nas stane državno premoženje 1

Primerjave evropske komisije kažejo, da ima Slovenija nadpovprečno velik delež državnih podjetij, ki ga upravlja podpovprečno. Kaj bi...

FINANCE
Članki
Članki (foto) Pahor na Mosu: Država nas še vedno stane preveč 48

Vlada Mira Cerarja ima ob visoki podpori javnosti realne možnosti, da Slovenijo popelje na pot okrevanja, meni predsednik države.

FINANCE
Članki
Članki Mansson: Moja služba je varna, a če ne bom mogel delati, bom odšel sam (2. del) 1

V drugem del intervjuja šef DUTB Torbjörn Månsson spregovori tudi o svoji prihodnosti, bančnem kriminalu in medijskih pritiskih

FINANCE
Članki
Članki Ne naše ne vaše, normalne! 3

Privatizacija bi rešila vse težave z »našimi« in »vašimi«, predvsem pa z neučinkovitim upravljanjem premoženja.

FINANCE
Članki
Članki Kdo bodo podjetniški zmagovalci 2.0 1

Zmagovalci bodo ti, ki vedo, kako prodati svoj izdelek ali storitev. In ki so prizemljeni.

MANAGER
Manager
Manager Intervju: Ni kreditnega krča, je kapitalski krč

Kot predsednik uprave SID banke ima Sibil Svilan vpogled v delo bank in poslovanje podjetij, torej lahko pove, zakaj se še vedno...

PRO
Članki
Članki (Natečaj Agrobiznis hi-tech) Kako z novimi tehnologijami spraviti več od njive do mize?

Iščemo ponudnike in uporabnike novih tehnoloških rešitev, ki lahko izboljšajo učinkovitost skozi celotno prehransko verigo. Ste eni...