Nič več zavajajočega oglaševanja

Čas branja: 2 min
12.12.2007  15:22
Evropska unija je sprejela najstrožja pravila proti zavajajoči ali prisilni prodaji na svetu
avtor

cene, trgovina, hladilnik

Danes začne veljati direktiva o nepoštenih poslovnih praksah, ki prepoveduje zavajajoče oglaševanje in agresivne prodajne strategije, vključno s prepovedjo lažnih oziroma zavajajočih "brezplačnih" ponudb in oglaševanja preko interneta, namenjenega otrokom. Ker pa je direktivo v svojo zakonodajo preneslo samo 14 držav, je komisija proti Finski, Franciji, Nemčiji, Madžarski, Litvi, Luksemburgu, Nizozemski, Portugalski, Romuniji, Španiji, Švedski in Veliki Britaniji sprožila postopek. Slovenija je direktivo že uveljavila, so sporočili v Bruslju.

"Sprejeta pravila proti zavajajoči ali prisilni prodaji so ena najstrožjih na svetu"

Evropska komisarka za varstvo potrošnikov Meglena Kuneva je pred božičnimi prazniki, ko ljudje zapravijo precej denarja za nakup daril, opozorila, da so ljudje zaradi nepoštenih praks ogoljufani, delovanje konkurenčnih trgov pa izkrivljeno. "Na evropskem enotnem trgu ne sme biti prostora za trgovce, ki izsiljujejo, ustrahujejo in zavajajo ljudi, zlasti v božičnem času, ko se opravi največ nakupov v letu. Zato želi biti Evropa za zgled. Sprejeta pravila proti zavajajoči ali prisilni prodaji so ena najstrožjih na svetu," je odločena Kuneva.

Nič več "oglaševanja z vabo"

Omejitve v oglaševanju so del podrobne črne liste metod, ki so po novi direktivi prepovedane in zajemajo tudi najbolj izkoriščevalske prakse. Črna lista vsebuje več kot 30 metod, ki v vseh okoliščinah veljajo za nepoštene, izpostavlja pa 12 najbolj izkoriščevalskih metod, za katere je splošno znano, da škodijo potrošnikom. Gre za "oglaševanje z vabo", ko podjetje z oglaševanjem izdelka po zelo nizki ceni privabi potrošnika k obisku trgovine in morebitnemu nakupu, vendar pa nima zadostnih zalog za kupce ter lažne "brezplačne" ponudbe, ko se ustvari vtis brezplačnih ponudb z označevanjem izdelkov kot "gratis", "zastonj", "brezplačno" ali podobno, čeprav mora potrošnik kljub vsemu za izdelek plačati nek znesek.

vse za otroka, trgovina, izložba

Neposredno nagovarjanje otrok k nakupu izdelkov ni več dovoljeno

Gre tudi za neposredno nagovarjanje otrok, da kupijo oglaševane izdelke - denimo s pozivom "Kupi knjigo zdaj!" - ali prepričajo starše ali druge odrasle, da jim kupijo oglaševane izdelke. Primer nevzdržnega oglaševanja je recimo poziv "Izšla je nova video kaseta in čarobna knjiga! Reci mami, naj jo kupi pri najbližjem prodajalcu časopisov!", so poudarili v Bruslju.

Lažne trditve o zdravilnih učinkih so prepovedane

Tudi lažne trditve o zdravilnih učinkih - od alergij do izgube las in teže - komisija vključuje v črno listo. Poleg tega še mešanico med posebno obliko uvodnikov oziroma zgodb, ki jih ob lansiranju novih izdelkov proizvajalec objavi v časopisih in revijah - denimo uporaba uvodnikov oziroma zgodb v medijih za oglaševanje izdelka, če je trgovec plačal za oglaševanje, ne da bi bilo to jasno razvidno.

Na črni listi tudi piramidne strukture

Piramidne strukture, v kateri se potrošnik nadeja nagrade, predvsem zato, ker je v sistem uvedel nove potrošnike, in ne toliko zaradi prodaje ali rabe izdelkov, tudi spadajo med najbolj izkoriščevalske prakse. Nadalje tudi nagrajevanje oziroma ustvarjanje lažnega vtisa, da je potrošnik zadel nagrado, medtem ko nagrada ne obstaja ali pa mora potrošnik v postopku, da pride do nagrade, nakazati denar ali pokriti določene nastale stroške.

Trgovci ne bodo več smeli uporabljati "posebnih ponudb"

V Bruslju so tudi opozorili na zavajajoči vtis glede pravic potrošnikov, ko denimo trgovec določene pravice, ki potrošnikom pripadajo po zakonu, predstavlja kot "posebnost" ponudbe. Zavajajoče so tudi "omejene ponudbe", ko se lažno zatrjuje, da bo izdelek na voljo samo za omejeno obdobje, da bi potrošnike prikrajšali za možnost, da bi se odločili za nakup ob poznavanju vseh pomembnih dejstev.

Direktiva o nepoštenih poslovnih praksah

Direktiva o nepoštenih poslovnih praksah podpira obstoječa merila EU o zavajajočem oglaševanju in določa nova merila EU proti agresivnim poslovnim praksam, ki vključujejo nadlegovanje, prisilo in nedopustno vplivanje. Namen akta je okrepiti zaupanje potrošnikov in podjetij v enotni trg, tako da bi lahko ljudje v celoti izkoristili ugodnosti čezmejnega nakupovanja, poudarjajo v Bruslju. Nova direktiva vsebuje štiri bistvene elemente: splošno klavzulo s širokim obsegom uporabe, ki opredeljuje nepoštene in zato prepovedane prakse, podrobno opisane zavajajoče prakse ter agresivne prakse (dve glavni kategoriji nepoštenih poslovnih praks), zaščitne ukrepe za ranljive potrošnike ter omenjeno črno listo praks, ki so prepovedane v vseh okoliščinah.

Preberite tudi:

29.11.2007
07.12.2007
25.11.2007
20.12.2007

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
OK & EN
Elektrika
Elektrika (reportaža) Kako sem šel z e-avtom na morje, čeprav o e-mobilnosti ne vem veliko

Z električnim golfom sem se odpeljal na Krk. Malce se je sicer zatikalo, vendar je zaključek takšen: električni avti so toliko...

FINANCE
Kdo je Lynda Blanchard, nova veleposlanica ZDA v Sloveniji 11

Ameriški senat je s 54 glasovi za in 40 proti potrdil Lyndo Blanchard iz Alabame za veleposlanico ZDA v Sloveniji. Kdaj bo prišla, še ni...

FINANCE
Fintech je na pohodu. To so slovenska podjetja v tem poslu 6

Mobilna denarnica od svojega rojstva leta 2008 postaja vse pogostejša plačilna metoda

FINANCE
Bertoncelj nad priljubljen davčni trik borznih trgovalcev, kratko pa bodo potegnili tudi mali vlagatelji 3

Sprememba upoštevanja normiranih stroškov pri nakupih in prodajah vrednostnih papirjev buri duhove med vlagatelji

PRO
Članki
Članki Vrhunski šport, osebni bankroti in dvojna kariera

Vrhunski športniki se pogosto znajdejo v finančno izjemno zahtevnih položajih. Od velikih zaslužkov v mladih letih do potrebe po...

FINANCE
Članki
Članki (analiza) Ključni izziv za Netflix – najti pravo ceno za naročnino na spletno videoteko 4

Pri Netflixu, ameriški družbi za pretočno predvajanje videovsebin, so zaradi podražitve naročnin zaznali prvi resnejši četrtletni...

MANAGER
Manager
Manager Lendava po 100 letih: Slovenska? Madžarska? Oboje, toda - ali cveti? 1

Na začetku 20. stoletja je bilo v Lendavi tri četrtine prebivalstva madžarskega, danes je slika obrnjena. V podjetništvu so bili...