Proizvodnja asfalta je lahko zelo fleksibilna ali izrazito masovna

avtor 18.08.2008  00:01  /  Finance 157/2008
Na področju strojne opreme za proizvodnjo asfaltnih mešanic je bil narejen precejšen napredek

Asfaltne zmesi se izdelujejo v asfaltnih bazah in tovarnah asfalta, kjer segrevajo in mešajo njihove sestavine - bitumensko vezivo, kamnita zrna, polnila in dodatke - po natančno določeni recepturi. Glede na postopek izdelave ločimo asfaltne obrate s postopnim (šaržnim) ali tiste z neprekinjenim (kontinuiranim) načinom proizvodnje.

SCT gradnja
Nova, po najvišjih kakovostnih in okoljskih standardih, zgrajena tovarna asfalta SCT v Črnučah

Vsak asfaltni obrat sestavljajo deponija ali silosi za kamnite materiale, preddozatorji s sistemom transportih trakov za kamnite materiale, sušilni boben s sistemom filtrov, silosi za lastno in tuje polnilo (kameno moko), vroči elevator za transport suhega kamenega materiala do sit, vibracijska sita, prekatni silosi za vroče kamene agregate, ločene tehtnice za kamene agregate, kameno moko (polnilo) in bitumensko vezivo, mešalec za proizvodnjo asfaltne mešanice in skladišče v obliki cistern za bitumenska veziva različnih gradacij s sistemom indirektnega ogrevanja.

Postopna (šaržna) proizvodnja

Pri postopni (šaržni) proizvodnji asfalta sta možni dve obliki, in sicer postopna proizvodnja s prekinjenim ali neprekinjenim procesom. Šaržna proizvodnja z neprekinjenim procesom je tekoča in brez prekinitev poteka vse od zajema materiala na deponijah do nastanka asfaltne zmesi v silosih za vročo asfaltno zmes. Taki obrati so običajno manjši, saj nimajo velikih silosov za vroče frakcije kamnitih zrn, zato so primernejši za dolgotrajnejšo proizvodnjo enake asfaltne zmesi. Za nemoteno proizvodnjo se pri zamenjavi zmesi v takšnem obratu potrebuje več preddozatorjev.

Pri postopni proizvodnji asfalta s prekinjenim procesom pa je postopek sušenja ločen od postopka mešanja, zato je tak asfaltni obrat opremljen z veliko večjimi silosi za vroče zmesi kamnitih zrn. Če je tak obrat opremljen tudi z dvema vrstama sit (za karbonatna in silikatna zrna), ima tudi dve vrsti silosov za vroče zmesi kamnitih zrn. Pri taki proizvodnji asfalta se za proizvodnjo pripravljena zmes zrn posuši vnaprej, vroča zmes pa se v posebnem silosu za vroče frakcije deponira za toliko časa, dokler se ne vključi v proizvodni proces.

Ker se pri tem načinu proizvodnje mešanje lahko opravi za vsakega kupca posebej, neodvisno od procesa sušenja, zaloge posušenih vročih kamnitih zrn omogočajo, da lahko vsak kupec takoj dobi asfaltno zmes, ki jo potrebuje. Pri takšni proizvodnji tudi niso potrebni silosi za vroče asfaltne zmesi, ker se mešalnik sproti prazni, postopek sušenja pa mora biti vseeno dobro usklajen z odjemom asfalta, ker se vroče kamnite frakcije v silosih postopoma ohlajajo in po določenem času niso več uporabne.

Neprekinjena (kontinuirana) proizvodnja

Najzmogljivejši pa je neprekinjen (kontinuiran) način proizvodnje asfaltnih mešanic. Z njim je mogoče proizvesti tudi do tisoč ton asfalta na uro, zato se ta oblika uporablja predvsem tedaj, ko je treba v kratkem času zagotoviti ogromne količine asfalta. Tak obrat mora biti postavljen čim bliže kraju vgradnje asfalta, zato je običajno v mobilni izvedbi. Sestavine asfaltne mešanice se pri takšni proizvodnji po vnaprej določeni recepturi dovajajo v kombiniran sušilno-mešalni boben, od tam se pripravljena vroča zmes transportira v silos, od koder se potem razvaža po gradbišču.

Strokovnjaki med pomanjkljivostmi tega načina izdelave asfalta omenjajo predvsem veliko odvisnost od dobavitelja zmesi kamnitih zrn, manjšo natančnost pri doziranju, velik vpliv vlage v frakcijah in posledično nihanje količine bitumna v zmesi ter dolgotrajen postopek za spremembo recepture asfaltne zmesi, ki jo takšno postrojenje izdeluje. Prednosti te tehnologije pa so predvsem velika zmogljivost in manjše število sklopov v postrojenju.

Svežemu asfaltu se lahko dodaja zdrobljen star asfalt

V podjetju SCT pravijo, da se je v zadnjem desetletju na področju strojne opreme za proizvodnjo asfaltnih mešanic zgodil precejšen napredek, ki zdaj omogoča proizvodnjo vedno bolj zahtevnih in specialnih vrst asfaltnih zmesi. Vsi sklopi v asfaltnem obratu so vodeni s procesorji oziroma programsko opremo prek računalnikov, kjer se spremljajo praktično vsi segmenti proizvodnje. V proizvodnjo asfaltnih zmesi so po besedah sogovornikov iz SCT vse bolj vkljucene naprave, ki omogocajo proizvodnjo litega asfalta v vecjih kolicinah, vedno mocnejša pa je tudi ekološka ozavešcenost, ki podpira uporabo starega asfalta.

V ta namen je bila najprej razvita tako imenovana hladna reciklaža, kjer se v proizvodnji uporablja ustrezno zdrobljen star asfalt, ki ga v svežo asfaltno zmes lahko dodamo tudi do 20 odstotkov, pri tem pa mora ta še vedno zadošcati kakovostnim zahtevam oziroma tehnicnim specifikacijam. Drugi nacin pa je vroca reciklaža, pri kateri se lahko zmesi dodaja tudi do 50 odstotkov starega asfalta, vendar je tu potrebna dodatna strojna oprema v fazi sušenja (dodatni sušilni boben s svojim sistemom filtrov).

Okolju in ljudem neškodljivo

Boštjan Pulko iz krškega podjetja OKIPP pravi, da v asfaltnih bazah s starejšimi zasnovami odpraševanja emisije prašnih delcev v mejnih obratovalnih razmerah dosegajo tudi vrednosti nad 20 miligramov na kubicni meter zraka, kar je zgornja meja veljavnih standardov. "Nove izvedbe odpraševanja pa tudi v najtežjih razmerah obratovanja zagotavljajo emisijo prašnih delcev pod 20 miligramov na kubicni meter, povprecne emisije pa so za vec kot polovico manjše," razlaga Pulko.

Pri skladišcenju in transportu polnila so emisije v novih sistemih zanemarljivo majhne. Optimalno doziranje mineralov na preddozatorjih in zvezna kontrola nivojev v silosih vrocih mineralov pa omogocata vizualno in racunalniško vodenje brez presipov, s cimer se prav tako znatno zmanjša obremenitev okolja. Sušenje in ogrevanje v sušilnicah nove generacije z novimi razporeditvami lopatic v vrtecem se bobnu in vgrajenimi visokotlacnimi gorilniki zagotav ljata optimizacijo postopka sušenja.

Tudi pri skladišcenju bitumnov, vrocih mineralov in gotove zmesi so se s pojavom vertikalnih rezervoarjev in povezovalnega cevnega sistema ter z dobro termoizolacijo in drugimi izboljšavami bistveno zmanjšale energetske izgube, z izboljšanim odzracevanjem, tesnjenjem in filtriranjem pa so se zmanjšali tudi izpusti bitumenskih par v okolico. Zaradi vsega tega so moderne asfaltne baze okolju in ljudem veliko prijaznejše, kot so bile nekoc, zatrjuje Pulko.

0
Komentiraj
Izkušnja tiskanih Financ na vaših Android ali iOS telefonih in tablicah.
Že na predvečer tiskane izdaje.
  GOOGLE PLAY
  APPSTORE
Berite časopis Finance v aplikaciji na vašem osebnem računalniku.   VSTOPITE

Napišite svoj komentar

Da boste lahko napisali komentar, se morate prijaviti.
Naslovnica Finance.si
Slovenija Petra Sovdat Trgovina pred konsolidacijo; kje in kako bomo kupovali v prihodnje? Kjer bo ceneje in hitreje [P]

Kaj snujejo trgovci po svetu in s katerimi trendi se pri nas šele spoznavamo; zaton velikih trgovskih centrov?

Slovenija Jezdeci apokalipse [P]1

Ko vas levo usmerjeni politiki prepričujejo, da ne verjamejo v kapital, vas hočejo oskubiti še za tisto nekaj denarja, ki vam ga je...

Svet Ko ste že mislili, da vas bo v slabo voljo spravilo le vreme... [P]

Kako močno bodo temperaturo zvišale Rusija, Argentina in politika, pa tudi grožnji deflacije in borznega zloma

Slovenija Peter Frankl Kučanovi pisarji in Janševi parlavojaki [P]4

V tako imenovane dominantne medije je bilo skozi novodobno slovensko zgodovino investiranega kar veliko denarja, ki je potem končal kot...

Slovenija Tanja Smrekar Maltežani nočejo mašiti lukenj v Prvem faktorju [P]

Malteška FIMBank si je - vsaj za zdaj - premislila. V Prvi faktor, ki je v lasti NLB in SID banke, tokrat ne želi vlagati. Luknje so...

Podjetja Samo Kranjec Znanje o inovativnosti izvažajo po vsem svetu

V svetu je precejšnje zanimanje za znanje in izkušnje na področju inovativnosti, ki sta jih ustvarila družba Vibacom in gibanje InCo s...

Novice Nataša Koražija Bo Cerar Slovenskim železnicam vzel SŽ - Infrastrukturo? [P]3

V SŽ Infrastrukturi je približno 2.300 zaposlenih; ni še jasno, kaj pomeni zapis v osnutku koalicijske pogodbe

Novice Matej Kačič Tudi pokojnino je treba načrtovati

Povprečna slovenska javna pokojnina je nizka, v prihodnje pa bo še nižja; skromna ne bo omogočala dostojnega življenja, zato jo je...

Trženje Pet korakov do učinkovitega nastopa na Facebooku [P]

O pravilih učinkovitega nastopa na Facebooku smo se pogovarjali z Uršo Pučko, direktorico trženja v ljubljanskem podjetju Appssolut

Trženje Kdo ima dobro izurjene in kdo slabe prodajalce [P]

Slovenci so se v šesti raziskavi Mystery Shopping, ki je junija zajela več kot 800 poslovalnic pri nas, na Hrvaškem, v BiH, Črni gori,...

Odklop Gobe, ki že dolgo pomenijo kruh [P]

V starejših obdobjih so se suhe gobe uporabljale tudi v menjalnem gospodarstvu. Pohorci so posušene gobe zamenjevali z dolinci za fižol...

Odklop Pevka, ki si je kupila svobodo [P]

Pri šestnajstih je Joss Stone osupnila javnost z močnim soulovskim vokalom in čez noč postala atrakcija na obeh straneh Atlantika,...

Svet Andrej Ondračka The Ramones: konec srečne družine [P]

V času, ko so v mainstreamovski rock glasbi prevladovali megalomanska komplek­snost, tehnično dovršene kitarske solaže ter...

Slovenija Matic Cvelbar Vlada pošilja v Bruselj Bratuškovo, Erjavca in Fajonovo [P]45

Premierka v odstopu se je na listi kandidatov predlagala za evropsko komisarko. Osnovna mesečna plača evropskih komisarjev se sicer...

Slovenija Matic Cvelbar Kaj se zgodi, če gre Cerar po poti Jankovića [P]13

Preverili smo posledice, če Miru Cerarju ne bi uspelo sestaviti koalicije. Možne so tudi nove predčasne volitve